بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین (ع)

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:
سپاس فراوان آفریدگاری را سزا است که جهان هستی را همسان و هماهنگ با احتیاجات و نیازهای بشر سامان داده و با تدبیر حکیمانة خود آنرا پرورده است.
تحیات و درود نامحدود بر والاترین معلم و مربی انسان یعنی پیامبر گرامی اسلام (ص) که با مدد وحی الهی و کتاب آسمانی، بشریت را به صراط مستقیم و رهنمودهای درخشان فرهنگ و تمدن آشنا ساخته است، و همچنین بر امامان و پیشوایان  راه حق که همواره اهتمام و عنایات خود را بر تعلیم و تربیت جامعة بشری مصروف داشته اند.
موضوع تعلیم و تربیت و روشهای آن ، مطلبی است که از دیر باز و زمانهای بسیار دور توجه بشر را به خود معطوف ساخته و در تمام عصرهای گوناگون زندگانی انسان ما از اهمیت والائی برخوردار بوده است.
علاوه بر پیامبران الهی که رسالت و مسئولیت تعلیم و تربیت جوامع بشری را بعهده گرفته بودند دانشمندان و اندیشمندان هرجامعه و ملتی همگام با آنان در این رهگذر می کوشیدند دانشمندان آن کتابها و رساله های فراوانی در این زمینه ساخته و پرداخته اند، و پیوسته کوششهای آنان هنوز در این زمینه به وضوح چشمگیری ادامه دارد. این ادعا گزافه گوئی نیست زیرا دانش و بینش بنیاد و اساس هرگونه اصلاح و زمینه برای پیشرفت هر جامعه ترقی خواه  می باشد. تعلیم و تربیت است که می تواند این بینش و دانش را برای جامعه تضمین نموده و رسالت نشر علم و تقویت عقل و تهذیب نفوس مردم را بخوبی اداء نماید.

فهرست مطالب:
فصل اول
    مقدمه
    تعریف موضوع تحقیق
    سؤالهای ویژه تحقیق
    روش تحقیق
    اهمیت و ارزش تحقیق
    معنی لغوی تربیت
    تربیت از نظر اصطلاحی
    معنی تعلیم
    معنی لغوی الگو
    معنی اصطلاحی
فصل دوم
    سابقة موضوع تحقیق
    ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت
    تعلیم و تربیت در اسلام
    مهمترین مراکز تعلیم و تربیت
    دین چیست؟
    ویژگیهای روش اسلامی
    تعریف تربیت
    ویژگیهای تعلیم و تربیت اسلامی
    تفاوتهای فردی از نظر قرآن کریم
    انواع وراثت
    ویژگیهای رفاقت جوانان
    مراحل تربیت
    اهمیت تربیت کودک در خردسالی
    پرورش ایمان و اخلاق
    اهمیت رورش و تربیت اسلامی
    احترام به شخصیت کودکان
    نتایج کرامت و یا حقارت شخصیت
    تحولات فرهنگ و تعلیم و تربیت
    احتیاجات جامعه و تعلیم و تربیت
    فلسفه اجتماعی و تعلیم و تربیت
    تنبیه غیر بدنی
    تشویق
    نیاز کودکان به تحسین
    آیا تربیت امکان پذیر نیست
    روش الگویی
    تربیت در گذشته
    تعلیم و تربیت نوین
    بازیابی فکری
    اجتماعی ساختن محیط تربیتی
    تحول تربیتی چگونه به وجود آمد؟
    پرورش اخلاقی
    تربیت اجتماعی
    نقش بازی در تربیت
    مسؤولان تربیت و مسؤولیت سنگین آنها
    عوامل مؤثر در تربیت و ضرورت هماهنگی بین آنها
فصل سوم
    روش تحقیق
    روش جمع آوری اطلاعات
فصل چهارم
    یافته های تحقیق
فصل پنجم
    پیشنهادها
فهرست منابع

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 3480 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 72

حجم فایل:288 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته های مدیریت آموزشی، معارف اسلامی، روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش