رقابت پذیری در زنجیره تامین

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
مقدمه:
در رقابت‌هاى جهانى موجود در عصر حاضر، بايد محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر كيفيت بالا و خدمت رسانى سريع، موجب افزايش فشارهايى شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتيجه شركت‌ها بيش از اين نمى‌توانند به تنهايى از عهده تمامى كارها برآيند. در بازار رقابتى موجود، بنگاه‌هاى اقتصادى و توليدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مديريت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نيازمند يافته‌اند. علت اين امر در واقع دستيابى به مزيت يا مزاياى رقابتى با هدف كسب سهم بيشترى از بازار است. بر اين اساس، فعاليت‌هاى نظير برنامه ريزى عرضه و تقاضا، تهيه مواد، توليد و برنامه ريزى محصول، خدمت نگهدارى كالا، كنترل موجودى، توزيع ، تحويل و خدمت به مشترى كه قبلا همگى در سطح شركت انجام مى شده اينك به سطح زنجيره عرضه انتقال پيدا كرده است. مسئله كليدى در يك زنجيره تامين، مديريت و كنترل هماهنگ تمامى اين فعاليت‌ها است. مديريت زنجيره تامين  (SCM ) پديده‌اى است كه اين كار را به طريقى انجام مى‌دهد كه مشتريان بتوانند خدمت قابل اطمينان و سريع را با محصولات با كيفيت در حداقل هزينه دريافت کنند.
در حالت كلى زنجيره تامين از دو يا چند سازمان تشكيل مى‌شود كه رسماً از يكديگر جدا هستند و به وسيله جريان‌هاى مواد، اطلاعات و جريان‌هاى مالى به يكديگر مربوط مى‌شوند. اين سازمان‌ها مى‌توانند بنگاه‌هايى باشند كه مواد اوليه، قطعات، محصول نهايى و يا خدماتى چون توزيع، انبارش، عمده فروشى و خرده فروشى توليد مى‌كنند. حتى خود مصرف كننده نهايى را نيز مى‌توان يكى از اين سازمان‌ها در نظر گرفت

فهرست مطالب:
    مقدمه    
فصل اول   
    تعریف مدیریت زنجیره تامین     
    طرح کلی یک زنجیره تامین     
    فرآیند اصلی     
    فازهای اصلی مدیریت زنجیره ای تامین     
    انقلاب زنجیره تامین    
    شرکت ها نمی توانند از زنجیره تامین چشم پوشی کنند     
فصل دوم   
    مدیریت موجودی کالا    
    تدارکات    
    ارسال به موقع کالا     
    نکات کلیدی که باید آموخت    
فصل سوم   
    رقابت پذیری    
    موضوعات کلیدی    
    اشارات ضمنی : محیط فرصت های راهبردی    
    فرمان های راهبردی     
    یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت     
فصل چهارم  
    بعد الکترونیکی مدیریت زنجیره تامین    
    چشم انداز مدیریت راهبردی    
    مزیت رقابتی پایدار    
    تمرکز راهبردی    
    فرایند های اساسی کسب و کار را یکپارچه سازی کنید    
    فرایند های در حال ظهور کسب و کار را یکپارچه کنید    
    فرایند چند واحدی و چند شرکتی کسب و کار را ادغام نمائید    
    از فناوری اطلاعات برای ارتقای روش های کاری افراد استفاده کنید    
    سیستم های پشتیبانی کار تیمی    
    راهبردهایی برای مزیت رقابتی    
    فناوری اطلاعات برای پشتیبانی فرایند    
    ساختار چند خدماتی برای نقش های متوازن افراد و فناوری    
    مدیریت توسعه دانش فرایند     
    مدیریت دانش راهبردی     
    الگوهای اندیشه و عمل     
    فناوری و الگو ها    
    انفورماتیک شناختی     
    پشتیبانی فناوری از الگوها    
    فرصتهای راهبردی  در جستجوی دستیابی به مزیت رقابتی چشمگیر    
    یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت    
    فرست برای لجستیک    
    مزیت رقابتی از طریق افراد و فناوری    
فصل پنجم  
    فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین     
    بررسی جایگاه مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی تجارت الکترونیک     
    موانع پیاده سازی SCM    
    بررسی تکنولوژی تولید و برآورد نحوه تامین دانش فنی مورد نیاز     
    ساختار شبکه تامین    
    ابعاد ساختاری شبکه     
    ارتباطات اطلاعات درون شبکه    
    فرایند های شبکه تامین    
    شبکه تامین یکپارچه چیست ؟    
    مراحل یکپارچه سازی     
    تجهیزات کلیدی مدیریت زنجیره تامین     
    10 مرحله برای کارآمد ساختن زنجیره تامین     
    مراحل لازم برای مدیریت تحویل در یک محیط شبکه تامین    
    گذر از زنجیره تامین به شبکه تامین     
    مسیر تکامل گروه های همیار    
    امکان بهبود کیفیت در جبهه IT    
    مدل های کسب و کار اینترنتی در حال تکامل     
    مبارزه با کلاهبرداری در تجارت الکترونیکی     
فصل ششم   
    حمل و نقل الکترونیکی     
    تدارکات الکترونیکی     
    وضعیت تدارکات الکترونیکی     
    دسترسی الکترونیکی به منابع     
    تهیه الکترونیکی مواد اولیه     
    بعضی از نکات مربوط به تهیه مواد اولیه به صورت الکترونیکی     
    تاکید روی آموزش الکترونیکی     
    افزایش تدریجی مدیریت داده ها دارای اهمیت است     
    ترجمه مقاله    
    نتیجه گیری     
منابع و ماخذ
ضمائم

    مقاله Demand & Supply chain management
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 5088 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 161

حجم فایل:208 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته مهندسی صنایع


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش