شناسايي شاخص هاي پيش بيني كننده اختلالات يادگيري در سنين قبل از مدرسه
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
چكيده:هدف اصلي اين تحقيق شناسايي شاخص هاي پيش بيني كنندة اختلالات يادگيري در سنين قبل از ورود به مدرسه مي باشد و تحقيق حاضر با هدف تعيين ملاك هاي تشخيص كودكان پيش دبستاني مشكوك به تواناييهاي ويژه يادگيري انجام پذيرفت كه براي اين منظور از پرسشنامه محقق ساخته كه شامل 65 سؤال در زمينههاي فعاليتهاي حركتي، گفتاري، ادراكي، ويژگيهاي عاطفي و رواني بود استفاده شده است.
براي اين منظور گروه نمونهاي به حجم 100 نفر (50 نفر كودك عادي و 50 نفر كودك L.D) دختر و پسر كه در مقطع ابتدايي شهر تهران مشغول به تحصيل بوده، با روش نمونهگيري تصادفي چند مرحلهاي انتخاب شدند. نتايج نشانگر آن بود كه از نظر فراواني و درصد، كودكان مبتلا به اختلال يادگيري نسبت به كودكان عادي ديرتر از سن طبيعي به تواناييهايي در زمينه رشد ميرسند امّا بر اساس آزمون آماري x2 اين تفاوت فقط در مورد تشخيص رنگها معنادار بود.
و همچنين از نظر فراواني، ويژگيهاي رفتاري، در بين كودكان عادي و L.D تفاوت وجود داشت بطوريكه كودكان L.D بيش از كودكان عادي ويژگيهاي رفتاري فوق را نشان دادند امّا با محاسبه آزمون x2 ملاحظه شد اين تفاوتها فقط در مورد عدم سرعت انجام كارها معنادار بود.
فهرست مطالب:چكیده
فصــل اول كلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت پژوهش
هدف پژوهش
فرضیههای پژوهش
تعریف مفاهیم
كودكان دارای اختلالات یادگیری
تعریف عملیاتی
ناتوانی یادگیری
تعریف عملیاتی
كودك پیشدبستانی
فصــل دوماختلالات یادگیری
تعاریف اختلالات یادگیری
1- اختلال یادگیری به خاطر اختلال در كاركرد عصبی و آسیب مغزی
2- اختلال یادگیری به مثابه نمونه كلی رشد ناهمطراز
3- اختلال یادگیری به مثابه اختلال در قوای ذهنی مربوط به یادگیری
4- اختلال یادگیری به مثابه اختلاف بین توان بالقوه قابلیت ارتقاء فردك
6- اختلال یادگیری در ارتباط با مغز و كودكان استثنائی
مبهم بودن ماهین اصلاح (اختلالات روانشناختی)
تعاریف مختلف نارسائیهای ویژه در یادگیری
طبقهبندی ویژگیهای كودان با اختلال یادگیری
اختلال توجه
اختلال یادگیری تحصیلی
بررسی نظریههای پیشین اختلالات یادگیری
نظریههای مربوط به اختلال یادگیری
1- نظریههای دیداری ـ حركتی
2- نظریههای كوتاهی دامنه توجه
3- تئوری غلبه طرفی مغز
4- نظریه ضایعات ضعیف مغز
5- نظریه تأخیر در رشد
شیوع اختلال یادگیری
سبب شناسی
2. عوامل ژنتیكی
3. عوامل درونی
4. عوامل محیطی
5. عوامل آموزشی
رشد شناختی
هوش و پیشرفت
سازگاری اجتماعی
نابهنجاریهای محیط، عقبماندگی ذهنی، و یا پریشانیهای عاطفی
آشفتگیهای عاطفی دوران كودكی
ویژگیهای شخصیتی و رفتاری كودكان دارای اختلالات یادگیری
مشكلات تشخیصی و رفتاری كودكان مبتلا به اختلالات یادگیری
اولیاء دانشآموزان ناتوان در یادگیری
نارسائیهای ویژه در یادگیری و بزهكاری
راهبردهای رویاروی در كودكان با نیازهای ویژه
1. كودكان با محدودیت شناختی
2. كودكان با مشكلات رفتاری و هیجانی شدید
3. كودكان با نقص جسمی
مشكل تعریف
دقت انتخابی
بیش جنبی و حواسپرتی
ارزشیابی رفتاری
تركیب حسی، حركتی
رشد و تكامل حركتی
اصول رشد تكامل حركتی
رابطه هوش با مهارتهای ادراكی
اصول مهارتهای حركتی
ادراك و فرایند ادراكی ـ حركتی
رفتار حركتی
سالهای كودكی: زبان و رشدشناختی (زبان و ارتباط)
مشكلات زبان گفتاری
تاریخچه نقص توجه همراه با بیش فعالی (ADHD)
اختلال بیش فعالی ـ نقص در توجه
عوامل روانی ـ اجتماعی
ملاكهای تشخیص برای اختلال بیش فعالی ـ نقص در توجه
بیش فعالی
تكانشگری
علل افت تحصیلی
كاستی توجه در كودكان پرجنب و جوش
اختلال بیش فعالی با نقص توجه
ناتوانیهای سرعت ادراكی
دقت و توجه دركودكان دارای ناتوانائیهای یادگیری
تشخیص درمان ناتوانائیهای یادگیری
ارتباط با فاصلهای بین اشكال و الگوها
درمانهای آموزشی
1- آموزش وظیفهای یا مهارتی
2- آموزش توانایی و یا فرآیندی
3. آموزش فرایندی ـ وظیفهای
4. شیوههای درمان رفتاری و شناختی
پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران
تاریخچه آموزشی و توان بخشی دانشآموزان مبتلا به ناتوانائیهای یادگیری در ایران
پژوهش انجام شده در ایران
نارسایی در یادگیری
روش پژوهش
فصــل سومطرح پژوهش
جامعه آماری
نمونه روش نمونهگیری
ابزار اندازهگیری پژوهش
روش اجرا
روش تحلیل آماری دادهها
فصــل پنجمبحث و نتیجهگیری
محدودیتهای پژوهش
پیشنهادها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
-
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش