بررسی رابطه بین خشنودی شغلی با پرخاشگری

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
مقدمه:
خشنودی شغلی از عوامل مهمی است که باید در توسعه صنعتی مورد توجه قرار گیرد، مطالعه و بررسی تاریخچه توسعه و تحول جوامع صنعتی نشان می دهد که نیروی انسانی ماهر و تعلیم یافته در تبدیل جوامع به جوامع صنعتی تاثیر انکار ناپذیری داشته است.
هر فردی سعی دارد شغلی را انتخاب کند که علاوه بر تامین نیاز های مادی ازنظر روانی نیز او را ارضا نماید. بدین لحاظ برای نیل به این هدف یعنی گماردن افراد در مشاغل مناسب مطالعه فردی و بررسی خصوصیات آن ها لازم و ضروری است. در غیر این صورت با سپردن مشاغل به افرادی که یا علاقه ای به انجام شغل مورد نظر ندارد و یا فاقد خشنودی شغلی لازم برای انجام آن هستند علاوه بر آن که فردی ناشایست بر سر کار گمارده می شود بلکه موجب تغییر در سطح پرخاشگری نیز می گردد.
در جامعه صنعتی بر خلاف جوامع سنتی هیچگاه مشاغل افراد از قبل تعیین شده نیست بلکه رغبت ها، توانایی ها، استعداد ها و نیاز های شغلی جامعه تعیین کننده آینده فرد می باشند هر فردی باید از بازار کار مطلع بوده و با مؤسسات استخدام کننده و نحوه استخدام آن ها آشنا باشد.
ارضای نیاز های جسمانی که از طریق کسب پول در مقابل انجام کار حاصل می شود نمی تواند تنها علت لازم و کافی برای کار کردن محسوب گردد. ارضای نیاز های روانی، اجتماعی نیز از تعیین کننده های مهم در اشتغال و نوع آن به شمار می روند.
تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین خشنودی شغلی با پرخاشگری پرداخته است. اگر خشنودی شغلی به شکل صحیح مطالعه و بررسی بشود و با توجه به نتایج به دست آمده برای دستیابی به آن ، طرح ریزی شده و بر اجرای طرح ها نظارت شود ، منابع چند گانه عام و خاص به همراه خواهد داشت.
یکی از منافع مطالعه و بررسی رابطه بین خشنودی شغلی و پرخاشگری این است که جهت سطح عمومی خشنودی کارکنان بر پرخاشگری در صنعت را به مدیریت نشان می دهد.
نتایج تحقیق منعکس کننده بخشی از خشنودی یا ناخشنودی گروه های خاصی از کارکنان است و به عبارت دیگر بیانگر احساسات کارکنان در خصوص کارشان است. که این احساسات مربوط به کدام بخش از خشنودی شغلی می شود. پرخاشگری بیشتر از کدام بخش از خشنودی تاثیر خواهد پذیرفت و به چه عاملی مربوط می شود.
تحقیق و مطالعه خشنودی شغلی راهی است تا از نظرات کارکنان مطلع شویم و از سوی دیگر آنان را نیز از طریق بیان احساسات خود به تغییرات توسعه نزدیک نماییم . بر اساس نتایج تحقیق می توان نیاز های آموزش را تعیین کرد. نگرش ، شناخت و دید کارکنان را نسبت به شاخص های زمینه ساز خشنودی بخش مورد شناسایی قرار داد و همچنین درک کرد که کارکنان چه انتظاراتی از عناصر تاثیر گذار و نحوه سلوک و عملکرد آن دارند.

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش   

مقدمه
بیان کلی مسئله
هدف پژوهش
اهداف خاص پژوهش به شرح ذیل است
اهمیت موضوع پژوهش
فرضیه پژوهش
فرضیه اصلی
فرضیه های فرعی
تعاریف نظری و عملیاتی متغیر ها
تعریف عملیاتی متغیر ها
تعریف نظری /متغیر ها
پرخاشگری
افسردگی
مدل عملیاتی ارتباط متغیر ها
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق  
تاریخچه تعاریف رضایت شغلی  
ابعاد رضایت شغلی
تعریف شغل
تعریف رضایت شغلی
عوامل موثر در انتخاب شغل  
عوامل موثر بر رضایت شغلی
پیامد های رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی
الف) بررسی های روان شناسان
ب) مطالعات جامعه شناختی  
علل اساسی رضایت از شغل
مفاهیم انتخاب شغل
۱. تصادفی یا اصولی بودن انتخاب شغل
۲. آگاهانه یا نا آگاهانه بودن انتخاب شغل
۳. عقلانی یا عاطفی بودن انتخاب
۴. آنی یا تکاملی بودن انتخاب
تقسیم بندی ویلیامسون
۱. عدم انتخاب  
۲. تردید در انتخاب
۳. انتخاب نامعقول
نظریه های تصمیم گیری
تقسم بندی کراتیز
۱- نظریه های غیر روانی انتخاب شغل و حرفه
۲- نظریه های روانی انتخاب شغل وحرفه
۳- نظریه های عمومی انتخاب شغل و حرفه
نظریه سوپر
نظریه بوهلر
نظریه کینز برگ  
نظریه آنارو
نظریه جان هالند
علل و انگیزه های پرخاشگری
عوامل تعیین کننده پرخاشگری
خلاصه عوامل مربوط به خشنودی شغلی
ناخشنودی شغلی و پرخاشگری
فرضیه ناکامی ـ پرخاشگری
خشنودی شغلی
نظریه ی کامروایی نیازی
نظریه گروه مرجع
نظریه انگیزشی ـ بهداشتی هرزبرگ
همبسته های خشنودی شغلی: متغیر های شخصی
عوامل مرتبط با رضایت شغلی
نظریه های سازش شغلی
نظریه خصیصه و عامل  
نظریه روان پویایی
نظریه رشدی
نظریه های رضایت شغلی
انگیزش
نظریه نیاز های آشکار
نظریه های انگیزش شغلی
۱- نظریه محرک و پاسخ
۲ – نظریه میزان سازگاری
۳- نظریه عقلی و استدلالی
تحقیقات انجام شده در ایران
چکیده
پیشینه تحقیقات خارجی
فصل سوم: روش پژوهش  
مقدمه  
جامعه ی پژوهش
نمونه و روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات
روش نمره گذاری
پرسش نامه scl_ 90  
پرخاشگری (HOS)  
طرح تحقیق   
روش جمع آوری داده ها   
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها   
مقدمه   
توصیف آماری داده ها   
1. توصیف نمونه مورد بررسی   
۲. توصیف داده های بدست آمده از پرسشنامه   
ب) بررسی فرضیه پژوهش   
فصل پنجم: بحث و نتیجه   
مقدمه   
نتیجه پژوهش   
الف) یافته های توصیفی   
ب) یافته های حاصل از بررسی فرضیه ها   
محدودیت های پژوهش   
پیشنهاد هایی برای پژوهش های آتی  
پیوستها
پیوست شماره 1: نمونه پرسش نامه خشنودی شغلی (JDI)
پیوست  شماره 2: نمونه پرسشنامه پرخاشگری (بخشی از SCL-90)
منابع و ماخذ
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 4602 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 116

حجم فایل:2,939 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته مدیریت

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش