گزارش تحصصی علاقه مند نمودن دانش آموزان به درس زبان و ادبیات فارسی

دسته بندي : کتاب » گوناگون

 

علاقه مند نمودن دانش آموزان به درس زبان و ادبیات فارسی

گرد آوردنده:

 

کد پرسنلی:

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

 همه ی مامی دانیم که دبیرادبیات نقش اساسی وکلیدی رادرایجاد انگیزه وعلاقه به درس ادبیات دارد به شرطی که تمام پارامترهایی که می شودبه کسی عنوان دبیرادبیات گفت دروجود چنین کسی باشد. بسیاری از دبیران ادبیات ازبدحادثه وبدون هیچگونه علاقه ای این رشته راانتخاب نموده اندوبطورکاملاتصادفی دریکی ازانتخاب های چند گانه وبا استفاده ازابزارهای کمکی دیگرمانند منطقه ی محروم ،منطقه ی بومی،قطب وسهمیه توفیق اجباری نصیب آنها شده است ودراین رشته مدرک اخذ نموده اند. عده ای نیزکه قبلاًً دررشته هایی دیگرمشغول تدرس بودند برای راحتی و کسب پرستیژدراین رشته ادامه تحصیل داده باکمک گرفتن ازراهای میان برتوانسته اندخودرابه عنوان دبیر ادبیات قالب کنند .صرف نظرازچگونگی تحصیل دبیران ادبیات ومراکزآموزشی که درآنجا مدرک اخذ نموده اند نکته ا ی که بایستی همه ی دبیران داشته باشند علاقه به این رشته است.کسی که بدون میل باطنی خودوفقط برای کسب مدرک این رشته راانتخاب نموده است هیچگاه نمی توانددرکار خودموفق باشدتاچه رسد به اینکه دردیگران ایجادعلاقه کند.برای همین است که بسیاری ازدبیران محترم ادبیات به این کارخودبه عنوان شغل دوم نگاه می کنند.به عنوان مثال : دبیرما بیشتربه ماشین خودعلاقه داردومترصد فرصتی است تامسافرکش شهری وبین شهری شود.عده ای دیگربا وارد شدن به جریانات سیاسی وتعصب شدید درطرفداری یا کوبیدن دیگران فرصت مطالعه را ازخود گرفته دراین کارتاآنجاپیش می روند که نسبت به همه چیزمخالفند نسبت به آینده ی خودودیگران نیزتصویر تاریکی در ذهن دارندوگویا به جای تدریس ماموریت پاشیدن تخم بدبینی ویاس دارند.عده ای نیزبا کارهای به ظاهرفرهنگی وخدمت به دانش آموزان وفرهنگ شهرشان واردفعالیتهای آموزشی شده اند.این آقایان نیزقبل ازاینکه دلسوزدانش آموزان باشند به فکرپرکردن جیب های خودشانندوسعی شان براین است که تابا تبلیعات برروی دیوارخلق الله خودوموٴسسه ی شان رابه زوربه دیگران بقبولانند.همین آقایان به ظاهرخدمتگزار فرهنگی تاجرماٴب در محیط مدرسه به تشویق دانش آموزان پرداخته که اگرمی خواهید فلان رتبه رادردانشگاه رابیاورید ودرفلان رشه قبول شوید درنزدما ثبت نام کنیدومطالبی را که دانستن آن برای دانش آموزان ضروری است درکلاس های دولتی بیان نمی کنند اما درکلاسی ها ی خصوصی چون پولش رامی گیرند نکات تستی ومهم کنکوررابا دقت توضیح می دهند.مشاهده شده که بعضی از همین آقایان می گویند این چندرغازحقوقی که آموزش وپرورش به ما می دهد فقط برای این است که ما درآموزشگاه حاضرشویم ودفترحضوروغیاب راامضا کنیم  .تازه یک ژست عالم گونه وروشنفکررا نیزبه خودگرفته فقط خود وروش خویش راقبول دارند .

ادبیات همانگونه که ازنامش پیداست شامل دوقسم 1-ادب نفس    2- ادب درس

ادب درس اخلاقیات معلم راشامل می شود . یک معلم ادبیات باید همواره مراقب رفتار خویش باشد وبا سعه ی صدردر کلاس با دانش آموزان برخوردکند .اگر دانش آموزی درکلاس بعنوان یک عامل مخل خواست نظم کلاس را ازحالت طبیعی آن خارج کند،این معلم است که باید با صبروحوصله ی فراوان اوراهدایت کند واگرتلاش اومثمر ثمرواقع نشد به اولیا مدرسه  ارجاع دهد . نه اینکه عنان اختیار خودراازدست داده شروع به بدو بیراه گفتن به دانش آموزکند که این حالت خود با ادب نفس اوسازگاری ندارد.می بینیم همین معلم ادبیاتی که باید با عشق وعلاقه به تدریس بپردازدوایجادعلاقه نیز کند خود دچارمشکلات روحی وروانی فراوانی است که جلوی تمام فعالیتهای اورا گرفته چگونه می تواند در دانش آموزان ایجاد علاقه کند .

بیان مسئله:

یکی از روش ها ی پیشگیری از افت تحصیلی در مقطع متوسطه اول روش و راهکار های مدرسه محور می باشد. نظام مدیریتی به عنوان یک نظام مطلوب وکارآمد ازلحاظ نظری و عملی، آزمونهای خود را با موفقیت طی نموده و هم اکنون درکشور های پیشرفته
دسته بندی: کتاب » گوناگون

تعداد مشاهده: 2654 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: وورد

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:178 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل