تحقیق مجموعه روانشناسی، روانشناسی بالینی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:
شر اولیه، امراض روانی را پدیدهاي ماوراءالطبیعه می دانست. رو شهاي درمـان ایـن گونـه بیمـاران کـه تصـور مـی شـددچار«جن زدگی» و ارواح خبیثه شده باشند، عبارت بود از سوراخ کردن جمجمه به منظـور آزاد کـردن روح پلیـد، و بـه زنجیربستن، تنبیه جسمی، سوزاندن و انواع شکنجه هاي دیگردر قرون ششم و هفتم قبل از میلاد، فیلسوفانی از قبیل طالس، اناکسیمنز، هراکلیتوس، اناکسـاگوراس و دمـاکریتوس درمورد چگونگی طبیعت بشر و جهان، فرضیاتی عرضه کردند. کمی بعد از آن، بقراط( 460 تا 370 قبل از میلاد) در زمینـهعلم پزشکی تئوري هایی ارائه داد که بسیار نو و پیشرفته بود و بعدها اساس این علم قرار گرفت. بـه نظـر او مرکـز تمـام فعالیت هاي بشر مغز است و هرگونه اختلالاتی در آن، سبب بروز امراض روانـی مـی شـود. او عقایـد خرافـی، معجـزات و مسائل ماوراءالطبیعه را از بیماري مجزا ساخت و حمام، رژیم غذایی، گرفتن خون و موسیقی را علاج بیماريهـاي روانـی دانست. آنچه در نظریات بقراط حایز اهمیت می باشد این است که او بیماري را نه تنها از جنبه آنـاتومی، بلکـه از لحـاظ عوامل شیمیایی و عاطفی نیز مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
در زمان حکمفرمایی امپراطوري رم، قبل از ظهور مسیحیت، دانشمندانی چند مانند آریتوس و سورانوس در پیشرفت علم و کشف ماهیت امراض روانی تلاش بسیار کردند. این پیشرفت عظیم در زمینـ هي مطالعـه و فهـم بیمـاري روانـی کـه بـا بصیرت و تیزبینی بقراط شروع شده بود، با مرگ یکی دیگر از علماي آن زمان، به نـام گـالن( 110ــ 130 قبـل از مـیلاد) متوقف شد. عقاید پیشرفته و روشنفکرانه بقراط، گالن و همکاران آنها، قرنها در خفا ماند. در قرن شانزدهم، کشفیاتی در مورد احساس، عواطف، ادراك و طرز ایجاد تفکر صورت گرفت. در آن موقع شخصی به نام وایوز یک قرن قبل از هابز و سه قرن قبل از فروید، درباره ي ارتباط افکار و تأثیر عواطف بر آن بحث می کرد. نوشتههـاي«12 «مجموعه روانشناسی وایوز به بعضی از عقاید جدید فروید شباهت دارد. در همین ایام دو دانشمند به نا مهاي پاراسلوس و وایـر بـهشـدت علیـه خرافات و جن گیري مبارزه می کردند و سعی داشتند که روانشناسی طبی را از الهیات جدا سازند.در قرن نوزدهم، پیشرفت هاي محسوسی در زمینه آناتومی و فیزیولوژي اعصـاب روي داد؛ ولـی توسـعه روانشناسـی را درطی قرون متمادي، فلاسفه اي از قبیل بکن، دکارت، هابز، هارتلی، لاك، مالبرانش و اسپینوزا عهده دار شدند.در سال 1796 با سعی و تلاش ویلیام توك، بیمارستانی در انگلستان به منظور نگهداري و معالجه بیماران روانـی سـاخته شد. در این بیمارستان، براي معالجه بیماران روانی از روشهاي انسانی استفاده می شد. در اواخر قرن هیجـده در فرانسـه، پزشکی به نام فیلیپ پینل، رئیس بزرگترین بیمارستان روانی فرانسه شد. او با اصلاحات نوعدوستانه خـود، بـه پیشـرفت روانپزشکی کمک بسیاري کرد. در آلمان نیز، در سال 1795 پزشک دیگري به نـام فرایـک ماننـد پینـل در ایـن زمینـه، گامهاي اساسی برداشت. در آمریکا هم اصلاحاتی انجام شد که قسمت اعظم آن به وسـیله بنجـامین راش بـود. در اوایـل سال 1800 براي معرفی روشهاي انسانی در درمان بیماري روانی، پیشرفتهاي بسیاري انجام شد. یکی از عوامل مهمی که در ایجاد پسیکوآنالیز و تئوریهاي جدید شخصیت و روشهاي معاصر درمـان تـأثیر بسـزا داشـت،پدیده اي بود که در قرن نوزده آن را مسمریسم می نامیدند. مسمر توانست پدیده اي را که امروز به نـام هیپنـوتیزم مـی شناسیم، کشف کند و این قدرت را که به نظر او تنها خود او و افراد معدود دیگري دارا بودند،«مغناطیسم حیوانی» نامید.  براید نام هیپنوتیزم را جانشین مسمریسم ساخت و درباره آن دست به تحقیقات علمی زد. شارکو و برنهایم از روش هیپنوتیزم به منظور تحقیق و درمان استفاده کردند و فروید تحت تأثیر این استادان، هیپنـوتیزم
را براي درمان بیماران روانی به کار گرفت؛ ولی بعدها فروید این روش را کنار گذاشت و به جاي آن از روش«تداعی آزاد» استفاده کرد. تجسسات فروید، بویژه در زمین هي ضمیر ناخودآگاه بیشتر از هر عامل دیگري در ایجـاد روانشناسـی بـالینی مؤثر بود. شاگردان فروید مانند یونگ و ادلر، مکتب پسیکوآنالیز را توسعه دادند و عقاید نوینی به آن افزودند. یکی دیگر از شاگردان شارکو که تحقیقات او در زمینه تئوري«از هم گسیختگی شخصیت» معروف است، پیر ژانه بود. قسمت اعظم این فعالیت ها که تا قرن نوزدهم طول کشید، در اروپا صورت گرفت. البته، در آمریکا نیز پیشرفت هاي قابـل ملاحظه اي در این زمینه می شد. یکی از چهره هاي درخشان این کشور، دوروتیا دیکس بود کـه بیشـتر زنـدگی خـود را وقف ایجاد بیمارستان هاي مناسب دولتی براي مداواي بیماران روانی کرد. در سال 1909 فعالیت هاي بهداشتی روانـی دراین کشور، سبب ایجاد«کمیته بهداشت روانی» شد. یکی از عوامل بسیار مؤثر در به وجود آمدن این نهضت، فعالیتهـاي کلیفورد بیرز بود. او خود مبتلا به بیماري روانی شد و بعد از آن چگونگی اوضاع بیمارستان و شرایطی را که در آن به سر می برد، را به تفصیل شرح داد. آدولف مایر که از بیمارستان و شرایطی را که در آن به سر می برد، را به تفصیل شرح داد. آدولف مایر که از پزشکان عالیقدر بود نیز در پیشرفت روانپزشکی آمریکا سهم بسزایی داشت.فعالیت هاي پاولف در مورد بازتابهاي شرطی، کشف دارویی به نام مترازول به وسیله مـدونا بـه منظـور درمـان بـا شـوك،استفاده از انسولین به وسیله ساکل که هنوز هم در معالجه افراد مبتلا به شیزوفرنی به کار می رود، و معرفی الکتروشوك به وسیله سرلتی و بینی از جمله حوادث با اهمیت تر دیگر است.حوادث دیگري که در رشته هاي دیگر دانش بشري همزمان با پیشرفت روانشناسی مرضی رخ داد و در ایجاد روانشناسـی بالینی مؤثر بود عبارت بودند از پیشرفت روانشناسی کودك، علم ژنتیک، علم آمار و تأسیس اولین آزمایشگاه روانشناسـی،فیلسوفانی مانند لاك و زیست شناسانی مانند داروین نیز مسلماً تأثیر بسزایی در این زمینه داشتند.

فهرست مطالب
فصل اول : کلیات
روانشناسی بالینی  درگذشته و حال
روانشناسی مرضی
پیدایش روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی جدید
آزمون هوش
آزمون تیشخص
فصل دوم : روشها ی علمی
مشاهده علمی.
اندازه گیري کمی در روانشناسی
تئوريهاي علمی
استفاده از آزمایش
اصل کنترل
قوانین و نظریات علمی در وانشاسی بالینی ..
قضاوت بالینی
فرایند و اعتبار قضاوت بالینی
تفسیر بالینی
نمونه ها، نشانه ها وهمبسته ها
سطوح مختلف تفسیر
رابطه نظریه با نوع تفسیر
گزارش نویسی بالینی
فصل سوم : تاریخچه فردي
مضمون تاریخچه فردي
فصل چهارم : تستهاي روانشناسی
مشخصات آزمون
ثبات آزمون
اعتبار آزمون
انواع آزمون
تشخیص
تشخیص برحسب طبقه بندي
گنجایش
انگیزهها و تعارض
مکانیزمهاي روانی خاص بیمار
روانشناسی بالینی «5«
پیشآگهی ودرمان
اهمیت هوش و اندازهگیري آن
تعاریف هوش
ماهیت هوش
نظریههاي جدید
انواع آزمونهاي هوش
آزمونهاي هوش دانش آموزان
آزمونهاي فردي
اختلالات هوش
علل عقبماندگی هوشی
مطالب مورد سنجش در عقبماندگی
آزمونهاي اندازهگیري عقبماندگی
تعاریف و تئوريهاي شخصیت
نظریه روانشناسی شناختی
اندازهگیري شخصیت
فصل مپنج : مصاحبه کلینیکی
مشاهده وضع ظاهري
مشاهده علایم اضطراب
روشهاي نیمه مستقیم مصاحبه
روشهاي پرسیدن
اضطراب روانشناس
علل اضطراب روان شناس
تأثیر اضطراب در رفتار روانشناس
روشهاي کاستن اضطراب
فصل ششم : روان درمانی(سایکوتراپی
جایگاه روان درمانی و مسائل مهم آن
تعریف روان درمانی
اهداف روان درمانی
درجات روان درمانی
تأثیر تشخیص در روان درمانی
جدول انواع روشهاي روان درمانی
علل عدم پیشرفت روان درمانی
طرز اجراي روان درمانی
معیارهاي روان درمانی
روابط عاطفی در روان درمانی
تفسیردر روان درمانی
مشکلات روانشناس کم تجربه در روان درمانی
«6 «مجموعه روانشناسی
فصل هفتم : رفتاردرمانی
مقدمات رفتاردرمانی
روشهاي رفتاردرمانی
فصل هشتم: شناخت درمانی و درمانهاي شناختی ـ رفتاري
رواندرمانی شناختی بک
(درمانهاي شناختی ـ رفتاري
الگوسازي
الگوسازي درونی
بازسازي منطقی
تلقیح ضداسترس
فصل نهم : نظریه و روش پدیدارشناختی
روان درمانی مراجع مداري
روان درمانی التقاطی
روش التقاطی فنی آرنولد لازارس
رواندرمانی نظامدار التقاطی بیوتلر
روان درمانی کوتاه مدت
انواع روشهاي روان درمانی کوتاه مدت
رویکرد روان تحلیلی
رویکرد رفتاري، شناختی و شناختی، رفتاري
درمان مداخله در بحران
سایر روشها .
فصل دهم : کاربرد و پویایی گروه درمانی
شرایط بیمار براي شرکت در گروه درمانی..
گروهدرمانی با کودکان
پدیدههاي پویاي روانی در گروه درمانی کودکان
فصل یازدهم : خانوادهدرمانی
فصل دوازدهم : تست های طبقه بندی شده
مجموعه تست
پاسخنامه
مجموعه تست
پاسخنامه
مجموعه تست
پاسخنامه
مجموعه تست
پاسخنامه
مجموعه تست
پاسخنامه
روانشناسی بالینی «7«
فصل سیزدهم: تست های تکمیلی روانشناسی بالینی
پاسخ نامه تست های تکمیلی
منابع.
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2716 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 208

حجم فایل:8,182 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    نوع فایل:pdf
    سایز:7.99 mb
    تعداد صفحه:208