مدل‌های کسب و کار الکترونیکی

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت

مقاله مدل‌های کسب و کار الکترونیکی

چکيده

کاربردهای تجارت الکترونیک اولین بار در سال 1970 با ابداعاتی مانند انتقال الکترونیک پول EFT شروع شد. در آن زمان دامنه‌ی استفاده از تجارت الکترونیک به شرکت‌های بزرگ، موسسات مالی و تعداد کمی بنگاه تجاری کوچک ولی با شهامت! محدود می‌شد. سپس شیوه‌ی مبادله الکترونیک داده یا EDI  مورد توجه قرار گرفت که از تراکنش‌های مالی به دیگر انواع تراکنش‌ها گسترش یافت. شرکت‌های سهامی از موسسات مالی به کارخانه‌ها، خرده‌فروشان، بخش خدمات و انواع زیاد دیگری از بخش‌های تجاری گسترش یافتند و لذا کاربرد‌های جدیدتر تجارت الکترونیک دنبال شد و از حراجی تا سیستم‌های رزرو بلیط مسافرتی را شامل شد. این گونه سیستم‌ها به عنوان کاربردهای سیستم اطلاعات بین سازمانی IOS  توصیف شدند و ارزش راهبردی آن‌ها به طور گسترده شناخته شد. در سال 1990 همان‌گونه که اینترنت به سمت تجاری شدن هرچه بیشتر سوق یافت و کاربران استفاده کننده از WWW افزایش یافتند، عنوان تجارت الکترونیک ابداع گردید و کاربردهای آن با سرعت گسترش یافت. در این مقاله سعی شده است تا به اجزا تشکیل دهنده مدل کسب و کار، بهترین روش طراحی مدل کسب و کار، مدل‌هاي کسب و کار الکترونیکی و بررسی مدل‌هاي کسب و کار از دیدگاههاي مختلف و در نهایت مدل‌هاي کسب و کار موفق در ایران پرداخته شود.

 

کلید واژگان: تجارت الکترونیک، مدل‌های کسب و کار الکترونیکی، مدل‌های کسب و کار، اینترنت

 

 

مقدمه

تجارت الکترونیکی، به عنوان هسته اصلی اقتصاد دیجیتالی بیشتر مورد توجه فعالان اقتصاد بوده است، زیرا در هزاره سوم، شاهد رقابت فشرده‌تر دولت‌ها و قطب‌های اقتصادی در جهان به ویژه در بخش تجاری هستیم. صاحبان قدرت اقتصادی، اعم از بنگاه‌ها، شرکت‌ها، دولت‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های منطقه‌ای در تلاش‌اند تا سهم بیشتری از امتیازات، امکانات و فرصت‌های موجود در عرصه اقتصاد بین‌الملل را بدست آورند. بدین روی، فعالان عرصه اقتصاد سعی دارند با استفاده بیشینه از تحولات فن‌آوری، دست‌یابی به این هدف را سرعت بخشند. تجارت الکترونیکی، به عنوان یکی از مهمترین اجزاء و اساسی‌ترین محصول اقتصاد نوین و دیجیتالی، می‌تواند فرصت مناسبی را برای تسهیل تجارت و افزایش رقابتمندی در سطح جهانی و بیشینه‌سازی سهم کشورها از فرصت‌های بین‌المللی فراهم کند، به همین دلیل رشد تجارت الکترونیکی در دهه اخیر، چندین برابر رشد تجارت جهانی بوده است. پیشرفت‌های فزاینده فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از تعاملات در دنیای واقعی را به جهان مجازی انتقال داده است. اصلی‌ترین ویژگی این فن‌آوری، یعنی فشردگی زمان و مکان، تا حد زیادی محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی در دنیای فیزیکی را از میان برداشته و فرصت‌های بدیعی را در اختیار کشور‌‌ها، شرکت‌های فراملیتی و صاحبان کسب و کار قرار داده است، تا تعاملات خود را با شتاب بیشتر و زمان کمتر، فراتر از مرزهای جغرافیایی و محدودیت‌های زمانی انجام دهند. تجارت الکترونیک که زائیده‌ این پیشرفت‌های فن‌آورانه است، کم کم وجود خود را به عنوان یکی از ضرورت‌های ماندگاری و بقاء در فضای کسب و کار جهانی و حفظ جایگاه و قدرت رقابتی بر کشورها و شرکت‌ها تحمیل کرده است. اگر دقیق‌تر به این مبحث توجه کنیم، فلسفه رشد پدیده‌ای به نام اینترنت چیزی جز در بُعد تجاری آن نبوده است و این مسئله مورد توافق تمام متخصصین شبکه، وب و اینترنت می‌باشد. کافی است فقط یک آدرس را وارد کنیم، آن وقت است که با حجم زیادی از صفحات اینترنتی، تبلیغات مختلفی اعم از بَنِرها و ... را مشاهده خواهیم نمود و این مسئله وقتی جالب‌تر می‌شود که در بسیاری از سایت‌های تجاری، سبدهای خرید خودنمایی می‌کنند. حتی در سایت‌های علمی نیز این دید تجاری رسوخ نموده است و می‌توان این مسئله را از فروش مقالات علمی تا امضای قرارداد پروژه‌های تحقیقاتی و سایر موارد مشابه مشاهده نمود.


فهرست:



چکيده .............................................................3 

مقدمه ..............................................................3

بیشینه تحقیق ..................................................... 4  

تحلیل داده ....................................................... 4

تعریف تجارت الکترونیک .......................................5

تعریف مدل کسب و کار ........................................ 6

تفاوت کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک .......... 6

تعریف اجزاء یک مدل کسب و کار............................. 7

مدل جدید کسب و کار .......................................... 8

مدل کسب و کار برای بخش اصلی نوآوری در پروژه‌ها ...... 8

انواع مدل‌های کسب و کار الکترونیکی ....................... 9 

روش‌های کسب و کار الکترونیکی .......................... 12

مزایای کسب و کار الکترونیک در بازاریابی ................ 13

معایب کسب و کار الکترونیک ............................... 15

مدل‌هاي کسب و کار موفق در ایران ......................... 15

بهترین روش طراحی مدل کسب و کار چیست .............. 16

چارچوب تحلیلی  ............................................. 18

نتیجه گیری .................................................. 20

منابع ..........................................................21

 

دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 3154 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:396 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    فایل word  است و به محض دانلود قابل استفاده و ویرایش می باشد.

  • محتوای فایل دانلودی:
    حاوی فایل word