گزارش تخصصی تجربیات پرستاری

دسته بندي : کتاب » گوناگون
مقدمه:
معرفي رشته و شغل پرستاري
تعريف و شناسايي شغل:
-لغت پرستار (NURSE) از كلمه لاتين (NUTRIX) به معناي تغذيه گرفته شده است. پرستار يكي از اعضاء كليدي در گروه مراقبت هاي بهداشتي ودرمانی  است و نقش ارزنده او در پذيرش، آماده سازي، مراقبتها و حمايت هاي جسمي و اجتماعي مورد قبول همه و بر هيچ كس پوشيده نيست. در تقسيم بنديهاي آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي بحد مطلوب مي رسد كه يك پرستار خوب و ورزيده مسئوليت بيمار او را بر عهده داشته باشد.
نقشهاي پرستار:
1-مراقبت كننده: نخستين نقش پرستار مراقبت كردن از فرد مورد نظر ( بيمار ) است.
2-تعليم دهنده (معلم): اجرا وارزيابي طرحهاي آموزشي براي فرد و خانواده وي جهت رفع نيازهاي يادگيري آنان
3-مشاور: جمع آوري اطلاعات براي تحصيل در حل مشكل و تصميم گيري
4-رهبر: محقق و حمايت كننده از مددجو و خانواده
5-نقش درماني
6-نقش حفاظتي
7-نقش هماهنگ كننده
خصوصيات جسمي و توانايي هاي لازم براي احراز شغل:
پرستار بايد از سلامت كامل جسمي و ذهني و روحي برخوردار باشد و فردي دقيق،    علاقه مند و صبور باشد و كنترل كافي روي احساسات شخصي خود داشته باشد.
 تبیین وظایف پرستاری :
هركسي از آن مفهومي دارد، يكی نگهدارنده بچه و يكي بعنوان مراقب سالمند و ديگري به عنوان فرشته نجات پرستار، خودش هم نمي‌داند چه كاره است و چه كاره بايد باشد. پرستار يك كليدی است كه روزها هزاران بار گره‌هاي كور را باز مي‌كند به عبارتي ديگر يك آچار فرانسه است و در زمان اورژانس قلبي عروقي صفحه دلش مانيتور مي‌شود و جهت تعجيل در امور درمان بايد دلش خون شود تا بتواند خون را در رگ‌هاي بيمار جاري گرداند. او گاهي سبك‌بال‌تر عمل مي‌كند، جريان اكسيژني مي‌شود تا بيماران را از خفگي نجات بخشد و كپسول اكسيژن مركزي به طور اتفاقي خراب است و كپسول اكسيژن هم در بخش نيست او مقصر نيست اما بايد جوابگو باشد تا وقتي مسئول اكسيژن پيدا شود. او از جسمش فاكتور گرفته و روحش سرشار از زخم‌هاي ريز و درشت شده است. او در زمان نبودن يا دير رسيدن دارويي مخدر مجبور است نقش مسكن را نيز درست بازي كند او در آن واحد هم درد شده است و هم درمان او بايد هميشه و همه جا و در همه حال بايد جوابگو باشد پرستاري تنها حرفه‌اي است كه بعد از گذشت اين همه سال هنوز تعريف نشده باقي مانده است شايد او را تعريف نشده آفريده‌اند يا بهتر است بگوييم نمي‌گذارند تعريف آن بر سر كرسي بنشيند یا جامه عمل بپوشد تا در تمامي چالش‌ها و تنش‌ها جايي كم آوردند نامش را به راحتي وسط كار بياورند تا تمامي نقايص و كمبودها با وجود او پر شود و جوابگوي خيلي چيزها و خيلي از افراد باشد او تا حالا به جاي همه چيز و همه كس نقش بازي كرده چه كسي حاضر است نقش او را براي لحظه‌اي بازي كند. پرستاری رشته‌ای است که در کشور ما ناشناخته مانده است و بیشتر افراد با شنیدن نام پرستار تنها تزریقات و کمک‌های اولیه در ذهنشان نقش می‌بندد. بر خلاف این تصور ناقص، پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است و نقش ارزنده‌ای در پذیرش، آماده سازی، مراقبت و حمایت‌های روحی، جسمی و اجتماعی بیمار دارد.تلاش پرستار برای پذیرش واقعیت‌ها و تطبیق با تغییرات بالقوه و پذیرش زندگی جدید و یا تحمل طول دوره درمان وظیفه سنگین و ارزنده پرستار است. پرستاری علم است چون نیازمند فراگیری علوم مرتبط با این رشته است و هنر است چون توانایی ارتباط خوب و سنجیده با بیمار و اطرافیانش را می‌طلبد. این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری با گرایش‌های مختلف در کشور دائر است. اخیراً مرکزی به نام نظام پرستاری مانند سازمان نظام پزشکی تأسیس شده است. در خصوص این رشته صبر و حوصله و مطالعه دقیق در ابعاد این شغل سنگین را توصیه می‌کنیم. طول دوره تحصیل (برای مقطع کارشناسی) حدود 4 سال است. این برداشت که پرستاری به معنای مراقبت کردن از بیمار است، تا حدودی درست است. البته مراقبت فقط شامل تزریق یا پانسمان نمی‌شود بلکه با گذشت زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی، مراقبت پرستاران نیز علمی‌تر و پیچیده‌تر شده است و پرستاری در حال حاضر یک رشته علمی است و متخصص این رشته باید علوم بسیاری را فرا بگیرد و کاربرد آنها را در ارتباط با مریض بیاموزد. پرستار کیست از آسمان پرسیدم پرستار کیست ؟ گفت: وسیع‌تر از من است ! از کوه پرسیدم پرستار کیست؟ گفت : مقاوم‌تر از من است! از آینه پرسیدم پرستار کیست؟ گفت: پاک‌تر از من است! از آب پرسیدم پرستار کیست؟ گفت: زلال‌تر از من است! از مادر پرسیدم پرستار کیست؟ گفت: مهربان‌تر از من است! از پیامبر پرسیدم پرستار کیست؟ گفت: از تمام یارانم به من نزدیک‌تر است! از خودش پرسیدم پرستار کیست؟ گفت: " خادم خدا "
شرح وظایف در رده های مختلف پرستاری

شرح  وظايف مدير خدمات پرستاري (مترون)
1-برنامه ريزي در زمينه هاي ارتقاء كيفي و بهبود مستمر فعاليت هاي ارائه خدمات مددجويان.
2- گردآوري اطلاعات از:
-  مركز شامل : نمودار سازماني مصوب , هدف , نوع فعاليت , گزارشات ماهيانه و ساليانه , گزارش حسابرسي
 پرستاري , پروندهاي كاركنان , مصاحبه با كاركنان.
- مددجويان: برحسب نوع بستري , نياز مراقبتي , خدمات ارائه شده .
- منابع شامل نيروي انساني ( پرستاران , بهياران , كمك بهياران , تكنسين ها و كاردان هاي اطاق عمل و هوشبري و ساير كادر وابسته) ساختار فيزيكي , امكانات و تجهيزات.
3-شركت فعال در نهادهاي سياستگزاري و ديگر كميته هاي درون سازماني.
4-تعيين اهداف (كوتاه مدت , ميان مدت , دراز مدت ) مبتني بر نيازها جهت تامين حفظ و ارتقاء سطح سلامت
و رفاه اجتماعي مددجو ,بيمار با توجه به خط مشي هاي مركز متبوع و پيشنهاد به مقامات ذيربط.
5- تيين خط مشي و اتخاذ روش هاي مناسب و تعيين جدول زمان بندي براي رسيدن به اهداف مورد نظر.
6-برنامه ريزي جهت تشكيل و شركت در كميته هاي خاص با شرح وظايف مدون ( آموزشي , پژوهشي , كنترل و نظارت
كنترل عفونت و .......)
7- ارائه راهكار بهينه به مسئول و ايجاد شرايط مناسب جهت استفاده بهينه از منابع موجود به منظور دستيابي به اهداف مورد نظر .
8-تدوين و اجراي برنامه هاي آموزش به بيمار و خانواده در سطوح مختلف پيشگيري.
9-ايجاد هماهنگي و مشاركت فعال در برنامه ريزي هاي بهداشتي , درماني و توانبخشي مركز.
10- جلب مشاركت تيم بهداشتي مركز براي دستيابي به اهداف.   
11- ايجاد هماهنگي در برنامه هاي آموزشي باليني دانشجويان گروه هاي پرستاري .
12- مشاركت در تنظيم بودجه جهت فعاليت هاي مركز.
13- تعيين و پيشنهاد بودجه مورد نياز و اولويت بندي آن ها جهت اجراي برنامه هاي پرستاري.
14-  مشاركت در طرح هاي پژوهشي.
15- برنامه ريزي و پيشنهاد جهت پيشگيري از عفونت ( كنترل عفونت ) .
16-  انجام برنامه ريزي و همكاري با ساير واحدهاي ذيربط در جهت ارتقاء دانش و مهارت حرفه اي كاركنان پرستاري .
17- ارائه راهكارهاي اساسي در برنامه ريزي جهت تامين رفاه كاركنان تحت نظارت با همكاري ساير واحدهاي ذيربط .
18- تعيين برآورد سطوح مختلف نيروي انساني مورد نياز بخش هاي پرستاري بر اساس استاندارد هاي علمي .
19- تعيين حدود و انتظارات و عوامل عملكرد در رده هاي مختلف شغلي با توجه به امكانات و شرح وظايف مصوب .
20- بكارگيري نيروي انساني بر اساس توانايي افراد در شيفت هاي مختلف كاري.
21- پيشنهاد و مصاحبه با داوطلبان و ا نتخاب افراد صلاحيت دار و معرفي آنها به كارگزيني جهت بكار گيري .
22- پيشنهاد انتصاب و انتقال كاركنان تحت نظارت به رياست مركز جهت واحدهاي ذيربط .
23- تصميم گيري در مورد مرخصي ها , ماموريت ها ...... كاركنان گروه پرستاري.
24- رهبري و هدايت واحدهاي ذيربط در جهت تحقق اهداف سازماني .
25- ارائه الگوي مناسب پرستاري با برقراري ارتباط موثر, عملكرد مطلوب , حسن رفتار شغلي و ...........
26-  اتخاذ تدابير لازم و ارائه راهكارهاي اساسي در جهت ايجاد تقويت انگيزش در كاركنان (تشويق و تنبيه ) گروه پرستاري.
27- اداره جلسات داخل و خارج مرتبط با وظايف واحد ها .
28- تشكيل و اداره جلسات اختصاصي و ويژه در جهت حل مشكلات واحدهاي ذيربط با بهرمندي از فن آوري ها
علمي حل مساله .
29-  تامين نيازهاي آموزشي كاركنان شامل : آشنا سازي پرسنل جديدالورود با مقررات خطمش ها.
شرح وظايف سو پروايزر آموزشي
1-تعيين اهداف آموزشي (كوتاه مدت , ميان مدت , بلند مدت )
2-تعيين نيازهاي آموزشي( مددجويان , خانواده , رده هاي مختلف كادر پرستاري و مامايي و كاركنان
جديد الورود) .
3-اولويت بندي نيازهاي آموزشي .
4-تدوين برنامه هاي آموزشي مستمر و مدون جهت رفع نيازهاي آموزشي .
5-اجراي برنامه هاي آموزشي با همكاري و مشاركت ساير گروه ها .
6-تهيه و تنظيم ابزار مناسب جهت ارزيابي عملكرد و فعاليت هاي آموزشي بخش هاي مرتبط .
7-تهيه و تنظيم ابزار مناسب ارزيابي , خدمات پرستاري مورد نياز مددجويان .
8-هماهنگي در اجراي برنامه كارورزي دانشجويان و كارآموزان گروه هاي پرستاري و مامايي .
9-پيشنهاد تهيه كتب , مجلات , جزوات و وسايل كمك آموزشي جهت ارتقاء سطح آگاهي كاركنان گروه
پرستاري و مامايي .
10- تشكيل كميته آموزشي , پژوهشي پرستاري .
11- هماهنگي, همكاري و مشاركت جهت تشكيل و شركت كاركنان در كلاس هاي آموزشي مداوم برابر برنامه
جامع آموزشي واحد ذيربط
12- پيشنهاد ايجاد زمينه هاي تشويقي جهت مشاركت فعال كاركنان در فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي .
13- همكاري مشاركت در نظارت و كنترل واحد ها جهت نياز سنجي آموزشي .
14- همكاري و هماهنگي با سوپروايزر باليني و كنترل عفونت , در امر آموزش .
15- همكاري و هماهنگي با سرپرستاران و مربيان در جهت ارتقاء سطح آموزش .
16-  ارائه تازه ها و نتايج تحقيقات جديد ( به شكل كنفرانس , جزوه/ پمفلت و .........)
17- همكاري و مشاركت در انجام طرح هاي پژوهشي .
18- هدايت و آموزش كاركنان در راستاي .
الف – حسابرسي كيفي خدمات پرستاري و مامايي .
ب – ارزشيابي عملكرد كاركنان در ارائه خدمات .
ج – ارزشيابي عملكرد كاركنان در ارائه آموزش به مددجو .
19 – هدايت و آموزش كاركنان در اجراي برنامه هاي آموزشي واحدهاي ذيربط .
20- هدايت و آموزش در جهت تهيه جزوات , پوستر ها , فيلم ها و پمفلت هاي آموزشي جهت كاركنان و مددجويان .
21- ثبت و گزارش كليه فعاليت هاي آموزشي و نتايج حاصله به مدير خدمات پرستاري .
22- كنترل و نظارت بر آموزش هاي انجام شده در واحدهاي ذيربط با استفاده از ابزار مناسب .
23- كنترل و نظارت بر وجود امكانات و شرايط آموزشي در واحدها .
24 – ارزيابي اثر بخشي آموزش هاي انجام شده از طريق :
- كنترل و حسابرسي كيفي خدمات ارائه شده .
- بررسي رضايت مندي مدد جويان .
- بررسي رضايت مندي كاركنان .
25- كنترل و نظارت بر شركت فعال رده هاي مختلف پرستاري ( در شيفت هاي مختلف ) در
 برنامه هايآموزشي بر اساس سرانه آموزش
26- مشاركت در كميته ارزشيابي كاركنان پرستاري .
27 – شركت در كليه جلسات آموزشي مرتبط با پرستاري.                  


شرح وظايف سرپرست (سوپروايزر) كنترل عفونت
1-شناخت منابع عفونت هاي بيمارستاني از طريق بررسي و انجام پژوهش .
2-بكارگيري نتايج پژوهش ها و مطالعات جديد در انجام مراقبت ها براي پيشگيري و كنترل عفونت بيمارستاني
3-همكاري در توسعه و اجراي برنامه هاي آموزشي براي كادر پرستاري , دانشجويان , و ساير كاركنان در صورت
لزوم به منظور پيشگيري و كنترل عفونت با همكاري سوپروايز آموزشي .
4-شركت در جلسات و دوره هاي آموزشي كه در رابطه با كنترل عفونت براي كادر پرستاري با ساير گروهها
برگزار مي شود.
5-تشكيل پروند بهداشتي و تنظيم برنامه معاينات دوره اي و واكسيناسيون براي كاركنان بيمارستان و ارائه
گزارش از موارد مثبت.
6-ارزيابي وسايل و تجهيزات لازم براي عفونت هاي خطرناك و ارائه راهكاري مناسب به كميته كنترل
عفونت بيمارستان .
7-نياز سنجي آموزشي كاركنان بيمارستان در خصوص عفونت هاي بيمارستاني و پي گيري اثر بخشي آموزشي .
8-بازديد روزانه از بخش هاي مختلف بيمارستاني براي كشف موارد جديد احتمالي و پيگيري موارد گذشته
از طريق نتايج آزمايشات و علائم باليني و ثبت و ارائه گزارشات لازم به كميته مزبور .
9-تهيه و تدوين دستورالعمل هاي كنترل عفونت در بخش هاي ويژه و ساير قسمتهاي آسيب پذير بر اساس استانداردهاي مراقبتي با همكاري كميته كنترل عفونت.
10- نظارت و ارزشيابي از اجراي ضوابط و مقررات توصيه شده توسط كميته كنترل عفونت در كليه
واحد هاي بيمارستاني و گزارش نتايج به كميته مزبور .
11- نظارت و كمك در ايزولاسيون بيماران عفوني با توجه به خط مشي هاي كميته و امكانات موجود.
12- همكاري با تيم كنترل عفونت بيمارستاني براي تشخيص , تحقيق , كنترل و ارزشيابي و بروز عفونت در
همه گيري هاي بيمارستاني.
13- شركت  در جلسات كميته كنترل عفونت به منظور ارائه اطلاعات و گزارشات و دريافت دستورالعمل هاي اجرايي .
شرح وظايف سرپرست پرستاري (سوپروايزر در گردش )
1-مشاركت و همكاري در جمع آوري اطلاعات پيرامون مركز آموزشي بهداشتي , درماني توانبخشي .
2-همكاري با مدير پرستاري در تنظيم و تدوين اهداف و خط مشي هاي واحدهاي ذيربط با همكاري ساير مسئولين .
3-ارائه پيشنهادات لازم در جهت ايجاد تغييرات مناسب در سيستم خدمات پرستاري و مامايي .



فهرست مطالب  :                                                       
مقدمه:
معرفي رشته و شغل پرستاري
تعريف و شناسايي شغل:
خصوصيات جسمي و توانايي هاي لازم براي احراز شغل:
تبیین وظایف پرستاری :
شرح وظایف در رده های مختلف پرستاری
شرح  وظايف مدير خدمات پرستاري (مترون)
شرح وظايف سو پروايزر آموزشي
شرح وظايف سرپرست (سوپروايزر) كنترل عفونت
شرح وظايف سرپرست پرستاري (سوپروايزر در گردش )
شرح وظايف سر پرستار
شرح وظايف عمومي كارشناس پرستاري
شرح وظايف تخصصي پرستار در بخش اورژانس
CPR:
پرستار اورژانس عمومي
اورژانس زايمان ( در مراكزي كه مركز زايمان ندارند) :
اورژانس گوش و حلق و بيني :
اورژانس مسمومين :
شرح وظايف تخصصي پرستاري در بخش هاي نوزادان و كودكان
الف: شرح شرح وظايف اختصاصي پرستار نوزادان .
ب: شرح وظايف تخصصي پرستاري كودكان :
تذكر :
شرح وظايف تخصصي پرستار در بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان (NICU)
شرح وظايف تخصصي پرستار در بخش مراقبت هاي ويژه عمومي (ICU)
نقاط قوت و ضعف شغلی :
نقاط ضعف:
نقاط قوت
تجربیات :
نکات اخلاقی و رفتاری مناسب برای پرستار حاصل از تجربیات
بحث و نتيجه گيري حاصل از این تجارب در مورد خشم :
ارزش پرستار
اخلاق پرستاری:
اخلاق حرفه ای
اخلاق انسانی، اسلامی
قواعد اخلاق حرفه ای:
یک تجربه شخصی: "لطفا پرستار نشوید!"
خواندنن برگه آزمایش
RBC
چه چیزهایی باعث کاهش آن می‌شوند؟
چه چیزهایی باعث افزایش آن می‌شود؟
نکته:
HCT
چه چیزهایی باعث کاهش آن می‌شود؟
چه چیزهایی باعث افزایش آن می‌شود؟
WBC
Hgb
Plt
استاندارهای ارتباط پرستار با بیمار
ارتباط درمانی پرستار با بیمار
راهکارها و پیشنهادات با توجه به تجربیات :
تجربه ها
اقدامات خاص
نکات ویژه کلیدی
ارائه برنامه:
تحقیق حاصل از تجربیات :
موضوع : مهارتهای ارتباطی و رفتاری در پرستا
منابع :
دسته بندی: کتاب » گوناگون

تعداد مشاهده: 2926 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 62

حجم فایل:728 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و قابل ویرایش