تحقیق پل ها

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
مقدمه:
 انسان از قديم به ساخت پل علاقه داشته چه سواي اهميت نظامي و غير نظامي آنها ، پلها بعنوان نشانه اي از کارهاي بزرگ مهندسي شناخته شده بود. اگر چه ابتداي تاريخ پل سازي قدري مبهم است ولي تکامل تاريخي انواع مختلف پلها احتمالاً به بش از 5000 سال پيش برآورد مي گردد. به طور کلي از نظر فرم سازه اي پلهاي ساخته شده را مي توان به سه دسته ي مجزا تقسيم کرد. نوع تير يا دال که در قديم با استفاده از تنه درخت يا تخته سنگها ساخته مي شد نوعي قوسي که با استفاده از لاشه سنگها و بالاخره نوع معلق که با استفاده از تنه درخت يا تخته سنگها ساخته مي شد، نوعي قوسي که با استفاده از لاشه سنگها و بالاخره نوع معلق که با استفاده طنابهاي ساخته شده از الياف گياهي انجام مي شد. پلهاي مدرن امروزي در واقع از نظر سازه اي بطور کلي از سه فرم فوق تبعيت مي کنند هر چند که از نظر مصالح بکار رفته خيلي پيشرفته تر از آن ايام مي باشند.قديمي ترين پل ثبت شده ي دنيا در تاريخ پلي است که در حدود 2650 سال قبل از ميلاد مسيح توسط منس، اولين پادشاه مصر، بر روي رودخانه نيل بنا گرديد. از جزئيات اين پل اطلاعات دقيقي در دست نيست. پل ديگري ازنوع عبورگاه چوبي با پايه هاي سنگي در حدود 4000 سال پيش بر روي رود فرات در بابل قديم ساخته شد. پلهاي معلق ابتدايي شامل يک طناب ساخته شده از ني هندي يا الياف گياهي ديگر بود که عابر بوسيله ي دست از طرفي به طرف ديگر عبور مي کرد . اولين پل معلق واقعي متشکل از سه طناب موازي بود که يکي از آنها در تراز پايين تر جهت جاي پاي عابر و دو تاي ديگر در تراز بالاتر به منظور دستگيره و حفظ تعادل شخص  بکار برده مي شد. قديمي ترين پل معلق ساخته شده از زنجيرهاي فلزي که تاکنون بجاي مانده است پلي است بر روي رودخانه چين چين در کشور چين. در کشور هندوستان نيز آثاري از اين نوع پلها وجود دارد . باافزايش تعداد کابلهاي طولي در پلهاي معلق اين نوع سازه کاملتر گرديد. نوع ديگر از پلهايي که در قديم زياد مرسوم بوده پلهاي ساخته شده از تيرهاي چوبي بود که براي عبور از رودخانه بر روي فونداسيونهاي معلق در آب تکيه داشت و اساس پلهاي موقت امروزي را تشکيل مي دهند.


فهرست مطالب
تاريخچه پل سازي
تاريخ باستان
قرون وسطي
دوره رنسانس
عصر انقلاب صنعتي
پلهاي آهني و فولادي اوليه
پلهاي فولادي معلق
بوجود آمدن بتن آرمه
پلهاي بتن آرمه
بوجود آمدن بتن پيش تنيده
دوره بعد از جنگ جهاني و زمان حاضر
انواع پل
عرض پل
پلهاي زير گذر
پلهاي روگذر
تعيين دهانه پل روي رودخانه
تعيين محل پل
منظره پل
نگهداري پلها
انواع پلها
پلهاي صفحه اي
2 - پلهاي با تير حمال:
3- پلهاي طاقي:
4- پلهاي قوسي:
5- پلهاي دروازه اي ( portiques)
6- پلهاي معلق
7 - پلهاي ترکي
ارتفاع لازم تا زير سقف پلها
انتخاب نوع پل
بار متحرک براي محاسبه پلهاي راه شوسه
بار متحرک براي محاسبه پلهاي راه آهن
پلهاي صفحه اي از بتن مسلح
محاسبه سقف پلهاي صفحه  اي از بتن مسلح
روش کلي محاسبه:
اثر باد روي پلها
نيروي ترمز
راه شوسه
راه آهن
نيروي شروع حرکت
نيروي فرار از مرکز
نيروي بند کفشي
آب بردگي در رودخانه هاي طغياني
1- آب بردگي محلي
2- آب بردگي عمومي
تعيين عمق لازم براي پي در آب بردگي عمومي
1- بستر خوب ولي قابل آب بردگي
2- قشر غير قابل حمل در عمق متوسط و روي آن يک قشر مصالح قابل حمل قرار گرفته است
3- در مواقعيکه از شمع کوبي استفاده مي شود
عواملي که باعث آب بردگي محلي و يا تشديد آب بردگي عمومي ميشوند
1- تنگ کردن عرض رودخانه
2- محمولات طغيان
3- غير موازي بودن پايه ها با جريان آب
4- فقدان منقار در پي
عمليات حفاظتي جهت پلهاي موجود
1- براي پلهاي کوچک
2- براي پلهاي متوسط و بزرگ
3- بوسيله ديوارهاي آب بر
4- در رودخانه هاي شمال
بارگذاري پلها
بارهاي وارد بر سازه پل
1- بار مرده
2- بار زنده
3- اثر ديناميکي چرخها ( ضربه)
4- نيروهاي افقي
5- نيروي گريز از مرکز
6- نيروهاي باد
7- نيروي زلزله
8- فشار جريان آب
9- فشار يخ شناور
10- نيروي ناشي از تغييرات درجه حرارت
11- نشست و يا چرخش تکيه گاهها
12- فشار خاک
13- نيروي غوطه وري
14- بارهاي موقت
15- نيروهاي برخورد
16- ساير نيروها
17- ترکيب بارها
بارگذاري آئين نامه آشتو
خط عبور طرح
بار زنده استاندارد
سيستم بارگذاري کاميون H
سيستم بار گذاري کاميون HS
سيستم بار خطي معادل
سيستم بار اصلاحي بي پي آر
بار زنده پياده رو
ترکيب بارها
بارگذاري آئين نامه ايران
خط عبور طرح
کاميون 45 تني
بار خطي معادل
تانک ارتشي استاندارد
بار منفرد
اثر ضربه
سربار پياده رو
ترکيب بارها
بارگذاري آئين نامه ي بي اس کشور انگلستان
خط عبور طرح
بار زنده ي استاندارد
جدول  تعداد خطوط عبور طرح
بار عادي استاندارد
بار غير عادي کاميون HB
بار تک چرخ
سربار رپياده روها
بار HA همراه با کاميون HB
ترکيب بارها
بارهاي متحرک و خطوط تاثير
مقدمه
رسم خط تاثير يک تابع در دهانه ي ساده
شکل رسم خط تاثير توابع مختلف
طرز کاربرد خطوط تاثير
حداکثر مطلق لنگر خمشي در دهانه ساده
منحني پوش دردهانه ساده
طرح خيابانهاي شهري
عرض خطوط
عوامل اصلي و پارامترهاي اساسي
جدول عرض خطوط بر حسب متر
شکل توضيحي – ناحيه ميان بلوکي و ناحيه تقاطع
روش اندازه گيري
خطوط حاشيه اي يا خطوط مجاور جدول
خطوط داخلي (خطوط مياني)
خطوط گردش
عرضهاي پيشنهادي
خطوط گردش چند خطه
شکل توضيحي – نمونه اي از خطوط گردش چند خطه
شيب راهه ها(راهگردها) و چرخشگاهها
شکل توضيحي
قوسها
اصول و مباني
ارتباط سرعت و انحناء
جدول سرعت طرح خيابانهاي شرياني و مقادير ضريب اصطکاک جانبي مناسب متناظر
ضريب اصطکاک جانبي
نسبت بر بلندي
انحنا ماکزیمم
طول لازم براي تامين بربلندي
روشهاي تامين بربلندي
تعريض خيابان در قوسها
فاصله ديد
لچکيها
اصطلاحات
آستانه ورود به لچکي
لچکي
جدول طول لچکي هاي مختلف
لچکيها در قوسهاي افقي
لچکي خروجي
لچکيهاي انتقال سرعت
جدول بندي و فاصله آزاد
هدف از جدول بندي
انواع جدولها
جداول بلند
جداول کوتاه
شکل توضيحي
وضوح يا قابليت رويت
جانمائي جدول
نقش فاصله آزاد
فاصله آزاد افقي ( جانبي)
گاردريل
ضربه گير يا کاهنده اثر تصادف
موانع و سطح شانه
فاصله آزاد عمومي
ميانگاه (رفوژ)
وظيفه ميانگاه و نحوه عملکرد آن
انواع ميانگاهها
عرض ميانگاهها
ابعاد بريدگيهاي ميانگاه
کنترل سرعت
سرعت، به عنوان يک پارامتر طراحي
گزيده اي از عکس ها

دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 2367 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 121

حجم فایل:3,423 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل در قالب word وقابل ویرایش