· مقدمه
· تعریف و مفهوم توانمندسازی
علل گرايش سازمانها به توانمندسازي
· رویکردهای توانمندسازی کارکنان
برنامه های توانمندسازی کارکنان
· نحوه مواجهه سازمان ها با توانمندسازی کارکنان
· مدلهای توانمندسازی
· ارتباط توانمندسازی کارکنان با برخی متغیرهای فردی و سازمانی
· نتیجه گیری
· منابع
FOبخشی از مقدمه
حیات و بقای هر سازمان تا حد زیادی به توانایی ها، مهارت ها، آگاهی ها، دانش و تخصص های مختلف منابع انسانی، به ویژه مدیران آن سازمان بستگی دارد و هر چه افراد آمادگی بیشتری داشته باشند، بهتر می توانند در ارتقای سطح کارایی سازمان سهیم باشند. امروزه که تمام سازمان ها به نوعی از پیشرفت سریع فناوری متأثر هستند، برای حفظ و ادامه حیات خویش ناگزیرند دگرگونی هایی همسو با این پیشرفت را در همه ابعاد سازمان خود به وجود آورند. زیربنا و نقطه شروع همه این تغییر و تحولات، توانمندسازی و به کارگیری صحیح منابع انسانی است .در سازمان های سنتی و کلاسیک، نقش مدیر، کنترل شدید نیروی انسانی بود و رفتار کارکنان می بایست تحت کنترل مدیر در می آمد؛ اما در سازمان های نوین و مدرن، انسان ها توانمند می شوند؛ بنابراین تا خود تصمیم بگیرند و امور را اداره کنند. پس توانمندسازی با مفهوم سنتی سازمان، فاصله ای بسیار دارد. افزایش انتظارات مشتریان، رشد جهانی شدن و فناوری بسیار پیشرفته از جمله عواملی هستند که باعث شده اند سازمان های قرن بیست و یکم شکلی متفاوت از سازمان های سنتی پیدا کنند. سازمان های کنونی برای ادامه حیات خود باید از ویژگی های خاصی همچون: مشتری مداری، انعطاف پذیری بالا، شفافیت، بهبود مستمر و غیره برخوردار باشند و برای دستیابی به چنین ویژگی هایی، باید مهم ترین منبع و ابزار رقابتی شالوده سرمایه هر خود یعنی نیروی انسانی را توانمند سازند (کردنائیچ و همکاران، 1394: 98).
تعداد مشاهده: 1836 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 27
حجم فایل:1,056 کیلوبایت